FANDOM

Národní církev Moravskoslezská (Moratheismus) byla autonomní církev ve Státě Morava, v Moravské sovětské socialistické republice a také v Moravské zemi v Československu a v jejím čele je pistomarcha. Jako patriarchu uznává patriarchu v Konstantinopoli. Církev používá byzantský ritus. Byla založena z toho důvodu, že katolické církve jsou ve Státě Morava zakázány. 

Členění církceEditovat

XP

Symbol

Nejmenší církevní jednotkou byla epárie. Spravuje je efimér a byla obdobou katolické farnosti. Klášterní činnosti se vykonávají v monastýrech. Dělení na episkopí, obdobu biskupství, se kryje s členěním na kraje. V čele Moratheistické církve byl jak zde již bylo řečeno pistomarcha, který sídlil na Šumpersku. 

Vstup do církveEditovat

Občan Státu Morava se před přijmutí občanství musel rozhodnout, jest-li bude křesťanem (moratheistou) nebo muslimem (sunna). 

Vyznání víryEditovat

Verjime v jednoho Boha, vševladnouciho Otce, Stvořitele všeho viditelného i neviditelneho. A v jednoho Pana Ježiše Krista, jednorozeneho Syna Božiho, zrozeneho z Otce, to jest z podstaty Otce, Buh z Boha, Svjetlo ze Svjetla, pravy Buh z praveho Boha, zrozeneho, ne stvoreneho, jedne podstaty s Otcem, skrze nehož vše vzniklo to, co je na nebi, i to, co je na zemi, ktery pro nas lidi a pro naši spasu sestoupil a vtelil se, stal se človjekem, trpjel a tretiho dne vstal (z mrtvych), vystoupil na nebesa a prijde soudit žive i mrtve. A v Ducha svateho. Ty však, kteri rikaji: „Byl (čas), kdy nebyl“ a „před svym zrozením nebyl“ a že vznikl z nebyti anebo z jine hypostaze nebo podstaty, kteři tvrdi, že Boži Syn podléhá zmnene nebo promnene, ty všeobecna a apoštolska cirkev anatematizuje.

Amen

PistomarchovéEditovat

  1. Stéfanos I. (od 29.1.2014 - 5.6.2015)